Mugen Civic Type-R EP3

Rok 2003 był dla Hondy szczególny. Zarówno Civic jak i Mugen obchodzili swoje trzydzieste urodziny. W Europie pojawiła się wersja 30th Anniversary, w Japonii jego ekstremalna odmiana w postaci Mugen Civic Type-R EP3.

Mugen Civic Type-R EP3

Mugen Civic Type-R EP3Obok części tuningowych z pakietu N1 nadających się wyłącznie na tor, zaprezentowano również te przeznaczone na ulicę. Ich opracowanie zajęło kilka lat i pochłonęło setki godzin testów na torach wyścigowych. Udowodniono, że obniżenie zawieszenia o więcej niż 25 mm miało negatywny wpływ na prowadzenie i przyczepność tego modelu. W wersji N1 było w pełni regulowane, w cywilnej z gotowymi ustawieniami. W obydwu przypadkach priorytetem było zmniejszenie wychylania się auta podczas gwałtownego przyspieszania, hamowania i nagłych zmian kierunku jazdy. Zwiększoną precyzję prowadzenia czuć było już po zamontowaniu pakietu z serii Sports. Auto ostrzej reagowało na ruchy kierownicą i pozwalało ciaśniej skręcać bez utraty przyczepności. Aby lepiej wykorzystać zapas trakcji, zamontowano bardziej agresywną szperę i grubszy tylny stabilizator, który był dostępny aż w trzech rozmiarach. Aluminiowe wahacze wraz z nowymi tulejami zapewniały odpowiednią sztywność i polepszały czucie samochodu. Zadbano również o hamulce wyposażając je w wytrzymalsze tarcze, odpowiednie klocki z przeznaczeniem na tor lub na ulicę, a o całość zadbały stalowe przewody. Usztywniono poduszki silnika, a jego wnętrzności poddano nieznacznym modyfikacjom. Podkręconym sercem kierował też nowy mózg, niedbający o czystość spalin i zużycie paliwa. Do wyboru były dwa rodzaje sprzęgła oraz wyczynowa miska olejowa, która zapewniała stałe smarowanie nawet przy największych przeciążeniach.

Mugen Airbox Civic Type-R EP3

Mugen Airbox Civic Type-R EP3Aby do silnika zmodyfikowanego EP3 docierało więcej tlenu, zaprojektowano od nowa cały układ dolotowy. Seryjny filtr o kształcie walca zastąpiono płaskim o większej powierzchni, który pełnił jednocześnie rolę uszczelki. Wykonany został z tego samego materiału, co stosowane w Formule 1. Całość zamknięto w ultralekkiej obudowie ze specjalnych włókien, które doskonale izolowały filtr od wysokiej temperatury. Zamknięta konstrukcja miała jeszcze jedną zaletę, była niewrażliwa na złe warunki atmosferyczne. Za świeże powietrze odpowiadał trapezowaty kształt dolotu, również wzorowany na tych z F1. Dzięki tym zabiegom udało się obniżyć temperaturę powietrza o 10 stopni i poprawić jego przepustowość o 30 % względem seryjnego układu. Zapewniało to fantastyczną, niedoścignioną przez inne systemy reakcję na gaz i poprawę momentu w całym zakresie obrotów. Przy spokojnej jeździe dźwięk nie różnił się zbytnio od serii, ale od momentu załączenia się VTEC do uszu dobiegał charakterystyczny dla Mugena, głęboki ryk. Dla mniej wymagających klientów dostępny był również zamiennik seryjnego filtra, montowany do standardowej obudowy, ale jego działanie było o wiele mniej spektakularne.

Mugen Twin Loop Civic Type-R EP3

Mugen Twin Loop Civic Type-R EP3Gruntownie przebudowano także układ wydechowy, który wykonano z zegarmistrzowską precyzją z najlepszej jakości stali SUS304. Kolektor, seryjny katalizator i środkowy tłumik zastąpiono sportowymi, a końcowy wyprofilowano w charakterystyczny dla Mugena sposób. Twin Loop charakteryzował się tym, że podczas spacerowej jazdy spaliny okrążały tłumik dwukrotnie. Dzięki temu wydech był zaskakująco cichy, choć barwa dźwięku zmieniła się znacznie. Natomiast identycznie jak w przypadku Airboxa, po przekroczeniu na obrotomierzu progu furii, potulny kot zamieniał się w płonącego tygrysa.

Mugen Civic Type-R EP3 Pre-Facelift

Mugen Civic Type-R EP3 Pre-FaceliftMugen Civic Type-R EP3 Facelift

Mugen Civic Type-R EP3 FaceliftPakiet stylistyczny też nie był w EP3 przypadkowy. Grill ukształtowano tak, aby zbierał jak najwięcej zimnego powietrza wprost do dolotu Mugena. Maska z włókien węglowych z otworami, którymi umykał nadmiar ciepła, dodatkowy wlot do chłodnicy, dokładka przedniego zderzaka i regulowana tylna lotka. Tak ulepszone auto postawiono na kultowych, kutych felgach Mugen MF10 w kolorze brązu.

Mugen Civic Type-R EP3 Facelift Front

Mugen Civic Type-R EP3 Facelift FrontMugen Civic Type-R EP3 Facelift Back

Mugen Civic Type-R EP3 Facelift Back

Wszystkie wpisy w zakładce Type-R

Dodaj komentarz