Honda Civic Type-R EP3

Honda Civic Type-R po raz pierwszy trafiła oficjalnie do Europy w 2001 roku z modelem EP3. W przeciwieństwie do swojego poprzednika EK9, również produkcja została przeniesiona na Stary Kontynent. Nawet wersje przeznaczone na Japonię były wytwarzane w Wielkiej Brytanii i wysyłane do Kraju Kwitnącej Wiśni.

Honda Civic Type-R EP3 Front

Honda Civic Type-R EP3 FrontHonda Civic Type-R EP3 Back

Honda Civic Type-R EP3 BackHonda przyzwyczaiła nas do tego, że najlepsze odmiany Type-R nigdy nie były oferowane w Europie. Tak było i tym razem. Nie dość, że Japończycy mogli zamówić EP3 w kultowym kolorze Championship White, to otrzymali jeszcze szereg usprawnień. Najważniejszymi z nich była szpera i grubszy tylny stabilizator. Te zmiany spowodowały, że auto stało się jeszcze bardziej bezkompromisowe w prowadzeniu. Na tym jednak nie koniec. Silnik kręcił się odrobinę wyżej uzyskując większą moc, ale kosztem momentu na niższych obrotach. Skrócono również przełożenia trzech ostatnich biegów. Polepszyło to przyspieszenie, ucierpiała jednak nieco prędkość maksymalna. Zmodyfikowano też obydwa kolektory i układ wydechowy, a nad całością czuwało nowe oprogramowanie. Wszystkie te zmiany spowodowały, że auto jeszcze bardziej nadawało się na tor niż do codziennej jazdy.

Honda Civic Type-R EP3 Body

Honda Civic Type-R EP3 BodyAby dodatkowo wyostrzyć dzikość charakteru wersji JDM, ze środka wyrzucono seryjne fotele, a ich miejsce zajęły czerwone kubły Recaro. Tym samym kolorem potraktowano wykładzinę pod stopami oraz boczki w drzwiach. Miękka kierownica Momo, pozbawiona szwów na obwodzie, zastąpiła seryjną. Tylne szyby delikatnie przyciemniono, a kanapę odchudzono. Wnętrze o takiej specyfikacji trafiło do europejskich modeli EP3 w 2003 roku. Wyprodukowano jedynie 300 sztuk tej specjalnej edycji, po 100 w kolorze Nighthawk Black Pearl, Milano Red oraz Satin Silver. Na tylnej szybie pojawił się emblemat z napisem 30th Anniversary. Honda chciała w ten sposób uczcić trzydziestą rocznicę modelu Civic. Wersje te są szczególnie poszukiwane i rzadko spotykane na rynku wtórnym.

Honda Civic Type-R EP3 30th Anniversary

Honda Civic Type-R EP3 30th AnniversaryHonda Civic Type-R EP3 30th Anniversary Interior

Honda Civic Type-R EP3 30th Anniversary InteriorPrzeszczep wnętrza z japońskiego modelu Honda powtórzyła pod koniec produkcji EP3 w 2005 roku, ale cieszyć się nim mogli jedynie Brytyjczycy. W przeciwieństwie do edycji 30th Anniversary, auta nie były ani specjalnie sygnowane, ani liczone. Nieoficjalnie nazywano je wersjami Premier. W obydwu przypadkach auta przeznaczone na Wielką Brytanię odziedziczyły po japońskim bracie fabryczną klimatyzację. Na pozostałych rynkach Europy była to jedynie opcja montowana w serwisach Hondy.

Honda Civic Type-R EP3 Engine

Honda Civic Type-R EP3 EngineDla prawdziwych purystów i miłośników Type-R było to o wiele lepsze rozwiązanie. Brak klimy oznaczał redukcję masy o ponad 20 kg. EP3 nie kupowało się po to, aby przemieszczać się komfortowo. Twarde jak skała zawieszenie i niskoprofilowe opony ze sztywnymi ściankami pozwalały dosłownie wyczuć fakturę asfaltu, ale i każdą jego nierówność. Głośny układ napędowy i krótko zestopniowana skrzynia biegów tylko potęgowały wrażenie jazdy autem wyczynowym. Całkowity brak kontroli trakcji i ciężko pracujący układ kierowniczy nie pozwalały na relaks i prowadzenie jedną ręką. Dodatkowo każde odpuszczenie gazu na szybko pokonywanym zakręcie powodowało efektowny uślizg tylnej osi. Cecha rzadko spotykana w autach z przednim napędem, wymagała wprawy i czujności. Radio? W tym przypadku zbędne. Brak wygłuszenia, tylnych nadkoli i osłon powodował, że nawet przy spokojnej jeździe do środka docierał hałas opon i wiatru. Wersja po liftingu otrzymała brakujące maty i plastiki, ale nie wpłynęły one zbyt mocno na poprawę komfortu.

Honda Civic Type-R EP3 Facelift Front

Honda Civic Type-R EP3 Facelift FrontHonda Civic Type-R EP3 Facelift Back

Honda Civic Type-R EP3 Facelift BackTo auto po prostu kusiło do szybkiej jazdy. Przy obrotach, które w zwykłym samochodzie oznaczają czerwone pole i koniec zabawy, EP3 dopiero się rozkręcało. Niepowtarzalny dźwięk wolnossącej jednostki uzależniał kierowcę. Aby wydobyć z silnika wszystko to, co najlepsze, na każdym biegu trzeba było kręcić go do odcinki. W przeciwnym razie obroty spadały poniżej granicy furii pogarszając przyspieszenie.

Honda Civic Type-R EP3 Facelift Wallpaper

Honda Civic Type-R EP3 Facelift WallpaperHonda Civic Type-R EP3 Facelift Front Wallpaper

Honda Civic Type-R EP3 Facelift Front WallpaperHonda Civic Type-R EP3 Facelift Back Wallpaper

Honda Civic Type-R EP3 Facelift Back WallpaperSamochód wymagający i niełatwy w prowadzeniu, ale dający ogromne pokłady radości, których na próżno można było szukać u konkurencji. Prawdziwy, bezkompromisowy i spartański przedstawiciel gatunku Type-R. Czysty, nieskażony elektroniką hot hatch o fantastycznym sercu, którego bicie łatwo dało się modyfikować. Te wszystkie cechy sprawiły, że Civic Type-R EP3 stał się jedną z ikon japońskiej motoryzacji.

Wszystkie wpisy w zakładce Type-R

Dodaj komentarz